کاربردها و ویژگی های اتیلن گلیکول دی استئارات (EGDS)

اتیلن گلیکول دی استئارات (EGDS) یک اسید چرب طبیعی است که کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف به خصوص صنعت تولید محصولات مراقبت شخصی دارد. این ترکیب شیمیایی، یک جامد مومی سفید تا کرم رنگ است که برای حالت دادن به پوست، افزایش غلظت برخی محصولات آرایشی (مانند کرم ها و لوسیون ها) و کاهش ظاهر شفاف استفاده می شود. از اتیلن گلیکول دی استئارات اغلب به عنوان یک عامل «مرواریدی کننده» در محصولات شستشوی بدن و محصولات مراقبت از مو یاد می شود.

اتیلن گلیکول دی استئارات اغلب در محصولاتی مانند شامپو، ژل دوش، پاک کننده ها، دستشویی ها و کرم ها استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی به عنوان یک تثبیت کننده امولسیون، یک عامل تهویه، یک عامل مات کننده و یک عامل غلیظ کننده در این محصولات استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی یک استر اتیلن گلیکول و اسید استئاریک است. گفته می شود که به طور طبیعی به عنوان اسید استئاریک از منابع گیاهی یا حیوانی به دست می آید.

فواید اتیلن گلیکول دی استئارات

این ترکیب شیمیایی دارای مزایای بسیار مختلفی است که در صنایع مختلف استفاده می شود. برخی از این فواید عبارتند از:

به عنوان یک عامل غلیظ کننده عمل می کند:

این ترکیب شیمیایی محصول را ضخیم تر می کند و به آن خاصیت ژلی بهتر و خاصیت نرم کنندگی بیشتری می دهد.

به عنوان یک عامل حالت دهنده عمل می کند:

اتیلن گلیکول دی استئارات برای تقویت پوست و مو استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی پوست و مو را صاف تر، نرم تر و جوان تر می کند.

به عنوان یک عامل مات کننده عمل می کند:

این ترکیب شیمیایی در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی، باعث کاهش شفافیت و مرواریدی تر شدن محصول می شود.

به عنوان تثبیت کننده امولسیون عمل می کند:

اتیلن گلیکول دی استئارات خاصیت سورفکتانتی ملایمی دارد. این ترکیب شیمیایی از جدا شدن روغن و آب و تبدیل به اجزای جداگانه جلوگیری می کند. این خاصیت باعث افزایش ماندگاری محصولات نیز می شود.

کاربردهای اتیل گیلکول دی استئارات

اتیلن گلیکول دی استئارات بیشتر در محصولات مراقبت شخصی و لوازم آرایشی یافت می شود. این ترکیب شیمیایی در این محصولات برای ایجاد اثرات مرواریدی و همچنین مرطوب کنندگی استفاده می شود. دی استئارات اتیلن گلیکول ممکن است از طریق استری کردن اسید استئاریک (یا استرهای آن) با اتیلن گلیکول تولید شود.

اتیلن گلیکول دی استئارات یک ماده بسیار ملایم برای پوست و مو است که برای طیف وسیعی از کاربردها از دارویی گرفته تا مواد شوینده ایده آل است. این ترکیب شیمیایی می تواند به مایعات و ژل ها ظاهری مرواریدی بدهد. این ترکیب اغلب توسط تولید کنندگان محصولات مراقبت شخصی برای افزایش جذابیت بصری محصولاتشان استفاده می شود.

همچنین ممکن است به عنوان یک مرطوب کننده پوست نیز عمل کند. این ترکیب شیمیایی به طور گسترده در صنایع داروسازی نیز استفاده می شود. حتی در صنایع نساجی نیز به عنوان نرم کننده، نیز کاربرد دارد.

در آزمایشگاه  معمولاً به عنوان یک عامل جاسازی در میکروسکوپ استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی جریان مواد را در حین اکستروژن بهبود می بخشد و ویسکوزیته مذاب را کاهش می دهد. به دلیل فراریت کم، اتیلن گلیکول دی استئارات به ویژه برای سیستم های تثبیت شده CaZn مناسب است.

اتیلن گلیکول دی استئارات یک ترکیب همه کاره است. این ترکیب شیمیایی کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز دارد، که عبارتند از:

  • به عنوان یک افزودنی به ضد یخ استفاده می شود
  • به عنوان یک واسطه در تولید پلیمر و واکنش شیمیایی کارایی دارد
  • این ترکیب شیمیایی یک حلال یا نرم کننده پلاستیک، لاک و رنگ نیز است
  • در سیالات هیدرولیک، ترمز، سیالات تبادل حرارتی و افزودنی سوخت نیز کاربرد دارد
  • اتیلن گیلکول دی استئارات یک مرطوب کننده و پلاستیزه کننده است
  • از این ترکیب شیمیایی در کوپلینگ جوهرهای چاپ نیز استفاده می شود
  • استفاده در فرمولاسیون های کشاورزی
  • استفاده در پاک کننده های عمومی
  • استفاده در تولید مواد منفجره

خطرات و ایمنی اتیل گیلکول دی استئارات

توصیه می شود هنگام استفاده از این ترکیب شیمیایی از وسایل محافظت شخصی مانند ماسک و دستکش استفاده کنید. تماس طولانی مدت با این لین ترکیب مانند هر ماده شیمیایی دیگری می تواند برای سلامتی عوارض جانبی در پی داشته باشد.

کاربردها و ویژگی های اتیلن گلیکول دی استئارات (EGDS)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.