همه چیز درباره‌ی پلی کربوکسیلات

اصطلاح «پلی کربوکسیلات» به خانواده بزرگی از پلیمرها اشاره دارد که شیمیدان ها می توانند آن ها را طراحی کنند تا عملکرد خاصی را به مخلوط های بتن ارائه دهند. چنین محصولی را می توان در دوزهای مختلف به یک بتن، از قبل مخلوط شده اضافه کرد تا مزیت های خاصی را به آن اضافه کرد.

تمام افزودنی های مبتنی بر پلی کربوکسیلات با یک کف زدا فرموله می شوند تا از ایجاد حباب هوای ناخواسته در بتن جلوگیری شود. به طور کلی، در مقایسه با فوق روان ‌کننده‌ های مبتنی بر پلی‌ نفتالین سولفونات (PNS)، محصولات مبتنی بر PCE می ‌توانند افزودنی ‌های کف زدا (AEA) را کارآمدتر کنند.

فوق روان ‌کننده‌ های پلی کربوکسیلات (PCE) به عنوان یک افزودنی کاهنده آب در بتن‌ ها مانند بتن ‌های آماده، بتن ‌های خود تراکم (SCC)، بتن‌ های با مقاومت فوق‌ العاده (UHPC) شناخته می ‌شوند. این ترکیبات شیمیایی در عین حال باعث حفظ اسلامپ طولانی ‌تر بتن نیز می ‌شوند.

پلی کربوکسیلات ها رئولوژی بتن را از طریق پراکندگی ذرات بهبود می بخشند. در نتیجه، مصرف آب در نسبت مخلوط بتن کاهش می‌ یابد که منجر به بهبود مقاومت فشاری و دوام بتن سخت شده می ‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ترکیب شیمیایی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله همراه باشید.

مواد افزودنی بتن چیست

مواد افزودنی بتن به ماده ای غیر از سیمان، آب و سنگدانه گفته می شود که به عنوان یک ماده تشکیل دهنده بتن استفاده می شود. این مواد برای اصلاح خواص بتن با توجه به نیاز ما استفاده می شوند و خواص و مزایایی بسیار زیادی را برای بتن فراهم می کنند. این مواد بلافاصله قبل یا در حین اختلاط به بتن اضافه می شود.

چرا از مواد افزودنی بتن استفاده می کنیم

این مواد خواص بسیار زیادی را به بتن اضافه می کنند که آن را برای کاربردهای مختلف مناسب می کند. برخی از مزایایی مواد افزودنی بتن عبارتند از:

  • افزایش مقاومت بتن
  • تسریع زمان گیرش اولیه بتن
  • تاخیر در زمان گیرش اولیه بتن
  • بهبود کارایی بتن
  • افزایش دوام بتن
  • کاهش حرارت هیدراتاسیون
  • کاهش نفوذپذیری بتن
  • افزایش مقاومت در برابر حمله سولفات ها
  • افزایش پیوند بین بتن قدیمی و جدید
  • افزایش پیوند بین بتن و آرماتورهای فولادی

کاربردهای پلی کربوکسیلات

فوق روان کننده های پلی کربوکسیلات یک عامل کاهش دهنده آب و عامل پخش کننده سیمان با عملکرد بهینه در کاربرد بتن سیمانی است. این ترکیبات شیمیایی معمولا در پل ها، بزرگراه ها، تونل ها، سدها، آپارتمان های بلند و در میان پروژه های دیگر استفاده می شود. علاوه بر این، از این مواد برای پروژه هایی که نیاز به جدول زمانی طولانی ساخت و ساز و نیاز بالا برای افت بتن مانند مهندسی انرژی هسته ای دارند، ایده آل است. این محصول سازگار با محیط زیست، غیر قابل انفجار، غیر قابل اشتعال است.

فوق روان کننده پلی کربوکسیلات بر اکثر مضرات عوامل کاهنده آب معمولی غلبه می کند و دارای پتانسیل انقباض کمتر بتن، دوز پایین، حفظ رطوبت خوب، عملکرد بالا، ساختار مولکولی قوی و روش تولید بهینه است. سایر کاربردهای این ترکیب شیمیایی عبارتند از:

  • این ماده شیمیایی برای پمپاژ بتن سیمانی برای حمل و نقل در مسافت های طولانی ایده آل است.
  • برای ساخت انواع بتن مانند بتن معمولی و بتن با مقاومت بالا استفاده می شود.
  • این محصول برای پیکربندی بتن های مختلف بسیار ایده آل است.

مزایای افزودنی های پلی کربوکسیلات

این ترکیبات شیمیایی یک افزودنی عالی برای تهیه بتن هستند که کارایی عالی، دوام استثنایی به بتن و استحکام خوب را ارائه می دهند. پس از افزودن فوق روان کننده پلی کربوکسیلات، بتن شما کارایی عالی خواهد داشت و در اسلامپ زیاد، بتن جدا نخواهد شد.

پس از استفاده از این کاهنده آب، انقباض بتن کاهش می یابد و این امر باعث افزایش پایداری و دوام بتن می شود. این ترکیبات شیمیایی بی ضرر، غیر سمی و سازگار با محیط زیست است. این ترکیبات شیمیایی در مواد شوینده نیز استفاده می شوند. قدرت کیلیت بالای آنها، حتی در غلظت های کم، رسوبات روی لباس ها را کاهش داده و از رشد کریستالی کلسیت جلوگیری می کند.

اگرچه این محصولات به آسانی در تصفیه خانه های فاضلاب، آب های سطحی و خاک تجزیه زیستی نمی شوند، اما عموما سمیت بسیار کمی دارند. پلی کربوکسیلات ها فقط در دوزهای بسیار بالا برای حیوانات خون گرم سمی هستند. به طور خلاصه، تحقیقات نشان داده است این ماده شیمیایی برای سلامتی انسان ایمن است.

همه چیز درباره‌ی پلی کربوکسیلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.