استویا چیست و چه کاربردهای دارد

استویا یک شیرین کننده مصنوعی بدون کالری است که می تواند برای کاهش مصرف قندهای افزوده استفاده شود و در عین حال از لذت بردن طعم یک چیز شیرین رضایت داشته باشید. در حالی که برخی از انواع شیرین کننده های مصنوعی کم کالری در نظر گرفته می شوند (مانند آسپارتام) و برخی دیگر بدون کالری هستند (به عنوان مثال، شیرین کننده های استویا و سوکرالوز)، در مجموع آنها اغلب به عنوان جایگزین های قند با شدت بالا شناخته می شوند.

مانند سایر شیرین کننده های بدون کالری، شیرین کننده های استویا به شدت شیرین هستند. این شیرین کننده بین 200 تا 350 برابر شیرین تر از شکر است و به همین دلیل فقط به مقدار کمی از آن برای مطابقت با شیرینی شکر نیاز است. شیرین ‌کننده‌ مصنوعی استویا را می ‌توان به عنوان یک عنصر در نوشیدنی ‌ها (مانند نوشابه ‌های رژیمی، آب‌ میوه‌ های سبک یا کم قند و آب‌ های طعم ‌دار)، میوه‌ های کنسرو شده، چاشنی ‌ها و محصولات لبنی (مانند بستنی، شیر طعم‌ دار و ماست) استفاده کرد. از آنجایی که این شیرین کننده در دماهای بالا پایدار است، می توان از آن در تولید محصولات پخته شده نیز استفاده کرد.

استویا چگونه تولید می شود

این شیرین کننده مصنوعی از برگ های گیاه Stevia rebaudiana (Bertoni) استخراج می شود. این گیاه نوعی درختچه بومی آمریکای جنوبی است. این گیاه صدها سال است که برای مصارف غذایی و دارویی استفاده می ‌شود و برگ ‌ها و عصاره ‌های خام آن به عنوان مکمل غذایی فروخته می ‌شوند.

این شیرین کننده مصنوعی با استخراج گلیکوزیدهای استویول از برگ های گیاه استویا و خالص سازی آنها برای حذف برخی از ترکیبات تلخ موجود در عصاره خام آن ساخته می شوند. گلیکوزیدهای استویول همگی دارای یک ستون فقرات اساسی مشترک به نام استویول هستند. استویول ها شامل ترکیباتی مانند استویوزید و بسیاری از اشکال مختلف ریبودیوزید هستند که رایج ترین آنها rebaudioside A است.

تاثیرات استویا در بدن

گلیکوزیدهای استویول موجود در شیرین کننده استویا در دستگاه گوارش فوقانی جذب نمی شوند؛ بنابراین هیچ کالری ندارند و تأثیری بر سطح گلوکز خون نمی گذارند. وقتی میکروب های موجود در روده وارد کولون می شوند، مولکول های گلوکز را جدا می کنند و از آنها به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. سپس ستون فقرات استویول باقیمانده از طریق سیاهرگ جذب شده، توسط کبد متابولیزه شده و از طریق ادرار دفع می شود.

آیا مصرف استویا برای سلامتی بی خطر است

مصرف در حد متعادل این شیرین کننده برای سلامتی بی خطر است. گلیکوزیدهای استویول با خلوص بالا به طور کلی به عنوان ایمن شناخته می شوند. این ماده بدون جذب در بدن به راحتی از طریق ادرار دفع می شود. همچنین این شیرین کننده مصنوعی مشکلاتی مانند حفره در دندان را ایجاد نمی کند. توصیه می شود برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی محصولات تهیه شده با شیرین کننده مصنوعی استویا را در حد متعادل مصرف کنید.

آیا کودکان می توانند استویا مصرف کنند

مصرف این شیرین کننده مصنوعی برای کودکان بی خطر است، زیرا متابولیسم این ماده در کودکان سالم مانند بزرگسالان سالم یکسان است. به این ترتیب، سازمان غذا و داروی آمریکا بیان کرده است که شیرین ‌کننده‌ مصنوعی استویا با خلوص بالا برای مصرف کودکان در داخل رژیم غذایی روزانه بی ‌خطر است.

شما می ‌توانید این شیرین کننده مصنوعی را به غذاها و نوشیدنی ‌های کودکان خود اضافه کنید، بدون اینکه به کالری مصرفی یا دریافت قند اضافه کمک کرده باشید. این محصول پوسیدگی دندان را ایجاد نمی کند؛ بنابراین مصرف این ماده خطر پوسیدگی دندان را افزایش نمی دهد.

مصرف استویا در زنان باردار و شیرده

در حالی که هیچ تحقیق منتشر شده ای اثرات احتمالی گلیکوزیدهای استویول خالص شده موجود در این شیرین کننده مصنوعی را بر روی زنان باردار و شیرده بررسی نکرده است، اما چندین مطالعه برجسته روی حیوانات هیچ اثر نامطلوب تولید مثلی یا رشدی را بر مادر یا فرزندان آنها نشان نداده است. برخی از سازمان های غذایی بیان کرده اند که مصرف این شیرین کننده در رژیم غذایی روزانه زنان باردار و شیرده، کاملا بی خطر است.

مصرف استویا در افراد مبتلا به دیابت

غذاها و نوشیدنی ‌های ساخته شده با شیرین ‌کننده‌ مصنوعی استویا به ‌عنوان جایگزینی مناسب برای محصولات غذایی شیرین شده با قند و به عنوان راهی برای کمک به مبتلایان بیماری دیابت برای ارضای میل آنها به طعم شیرین و در عین حال مدیریت مصرف کربوهیدرات است. تحقیقات گسترده نشان می ‌دهد که مصرف این شیرین کننده مصنوعی سطح گلوکز خون را افزایش نمی‌ دهد و بر مدیریت قند خون در انسان تأثیرات منفی نمی ‌گذارد.

استویا چیست و چه کاربردهای دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.